Странице

четвртак, 29. септембар 2011.

Preporučujemo: Čarobna vodena bojanka

Prethodnih dana deca su se zabavljala sa novim čarobnim bojankama.
Prvi primerci su dobijeni od tetke, a kako su im se veoma dopale, ubrzo smo dopunili "kolekciju".

Bojanke se prodaju sa četkicom i da bi se bojilo potrebna je još samo voda.
Nisu potrebne vodene boje, pa su zgodne i za one najmlađe.
Listovi su premazani specijalnim bezbojnim premazom tako da kad dete prelazi mokrom četkicom preko površine papira - crtež dobija boju!

Čarobne bojanke

Mana im je mali broj strana i to što je potrebno čekati da se prethodni crtež osuši, da bi se prešlo na sledeći ;-)

Izdavač je "Mono i manjana", a ima ih i "Leo Commerce".




 

уторак, 27. септембар 2011.

Lutke od kestenja

Lutke od kestenja i kartonske ambalaže za jaja, pravila Lili uz moju malu pomoć.
Ja sam bila zadužena za tehnički deo posla: bušenje kestenja i sečenje kartona.
 "Stajling", frizuru i šminku je odradila Lili.


Lutke od kestenja




Inspiracija za ove lutke potiče sa bloga w poMyskowym świecie.

понедељак, 26. септембар 2011.

Brojčana slagalica

Brojčana slagalica je jedna od naših novih didaktičkih igračaka pristiglih iz subotičke "Kockice".
Namenjena je uvežbavanju brojanja i razumevanju veze između pojma broja i količine.

Brojčana slagalica se sastoji od raznobojnih kvadratnih pločica i drvenog postolja. Svaki broj predstavljen je odgovarajućim brojem kvadrata, sa isto toliko rupa na njemu (broj 1-jedan crveni kvadrat sa jednom rupom za nizanje, 2 - dva žuta kvadrata sa dve rupe,...). Na taj način je obezbeđeno da se svaka kvadratna pločica može postaviti samo na njoj predviđeno mesto. Time se omogućava i samostalnost deteta u igri, jer se pravilnim postavljanjem ostvaruje kontrola tačnosti.



Uz pomoć ove igračke dete na jednostavan način, odnosno vizuelno, uočava odnos između količine i njenog numeričkog simbola - broja. Razumevanje tog odnosa se može i podstaći postavljanjem pitanja tipa: koji je broj najmanji, koji je najveći, za koliko je tri veći od dva, i sl.

Uz brojčanu slagalicu smo dobili i drvene pločice sa brojevima, pa smo količinu povezali i sa zapisom broja.



Pored osnovne namene, igračka doprinosi razvoju fine motorike, a može poslužiti i za imenovanje i učenje boja.

Vreme provedeno u igri i zabavi sa ovom matematičkom slagalicom je zapravo vreme provedeno u učenju, i zato se za slagalicu može reći da je PRAVA didaktička igračka.


понедељак, 19. септембар 2011.

Nove ideje na temu jeseni

Pogledajte šta sve mogu da naprave malene vredne dečije ručice!

Tu su puževi sa kućicama od vunice, mali simpatični miševi napravljeni od šišarki i krompira, pečurke sa tufnicama od dugmića, jedrenjaci od orahove ljuske i suvog lišća, preslatke životinje od povrća, kesten - padobranac, jabuke i kruške od papira u boji, ježevi napravljeni na više načina, bundevice od belog luka, suncokreti i vaze... 


Radovi dece iz vrtića "Neven" - Kovilj

A da ovako lepo rade, stvaraju i maštaju, deci je omogućila vaspitačica Zorica Berar, koja je i ovoga puta bila nesebična u deljenju ideja sa nama.




субота, 17. септембар 2011.

Jesen - ideje za dečije radove

Obojena papirna kesa sa raznobojnim suvim lišćem, klip kukuruza, drvo u jesen, kolaž žir, figure od šišarki, kolaž od suvih grančica i lišća, strašilo, drvo - otisak šake i pstiju, suncokret napravljen od kartonskog tanjira i semenki - samo su neke od mnogobrojnih ideja za dečije radove na temu jeseni.


Jesen


Većina ideja je sa sajta http://crafts.kaboose.com.


четвртак, 15. септембар 2011.

Igre za podsticanje intelektualnog razvoja deteta

Opšte je poznato da je period od rođenja pa do sedme godine, period najvećeg rasta i razvoja deteta, kako u fizičkom tako i u intelektualnom pogledu.
Ono što je možda manje poznato je da je za razvoj funkcionalnog mišljenja najznačajniji period od treće do sedme godine. Naime 50% sinapsi (vezi između neurona) se razvije do pete godine, do sedme godine nešto preko 70%, da bi taj procenat u 12. godini iznosio 95. Ostalih pet procenata se razvija i obnavlja do kraja života. Znajući da su intelektualne sposobnosti u direktnoj vezi sa brojem sinapsi, nepotrebno je naglašaviti koliki je značaj podsticaja njihovog razvoja u ranom detinjstvu.

Pravilnim odabirom igara i aktivnosti, lako je stimulisati razvoj "malih sivih ćelija".
Sledi deset predloga:


1. Igre memorije (odlične su i za razvoj sposobnosti percepcije i koncentracije):


- Klasična igra memorije sa kartama - potrebno je pronaći dve istovetne (u zavisnosti od uzrasta odrediti i broj karata; za dvogodišnjake je dovoljno i tri do pet parova)
- Igra koju mi zovemo "Pogodi šta je pojela maca".
Na sto stavimo igračku - plišanu macu i par sitnijih igračaka (za jednogodišnje dete dovoljno je tri, za stariju decu nešto više). Dopustimo im da pogledaju igračke i imenuju ih. Na trenutak im skrenemo pažnju na nešto drugo (ili tražimo da zažmure), sakrijemo jednu od sitnijih igračaka i pitamo "Pogodi šta je pojela maca?". Na taj način stimulišemo pažnju i memoriju.

2. Društvene igre (3+)
Oko treće godine deca su spremna za igranje igara po unapred utvrđenim pravilima, kao što su razne društvene igre.
- Najjednostavnije su one koje podrazumevaju uvežbavanje brojanja, kao što je npr. "Ne ljuti se čoveče". Mi smo počeli sa igrama tipa Nahrani koke.
- Iks-oks ( za ovu igru nije potrebno čekati da dete zna da piše i da je igra na papiru). Dovoljno je nacrtati tablu i pripremiti dve grupe identičnih predmeta i igra može da počne. Napredovanje u ovoj igri podrazumeva razmišljanje unapred i pravljenje "strategije", čime se uspešno "zagrevaju male sive ćelije".

3. Slagalice
Sve vrste slagalica (počev od trodelnih za najmlađe pa do onih sa velikim brojem delova) su odlična sredstva za razvoj opažanja, memorije, uočavanje odnosa deo-celina...

4. Čitanje
Značaj svakodnevnog čitanja (bilo da odrasla osoba čita detetu ili dete samo lista svoje knjige i "čita") se ogleda u razvoju centra za govor i bogaćenju rečnika, kao i u razvoju mašte.



5. Igra ponavljanja i dopunjavanja za razvoj govornih sposobnosti i memorije
Ovo je igra koju najčešće igramo u kolima tokom putovanja. Sećate je se sigurno. Prvi učesnik počinje rečenicu, drugi je ponavlja i dopunjuje. Na primer:
-Meda je bio na pijaci i kupio jabuke...
-Meda je bio na pijaci i kupio jabuke i kruške...
-Meda je bio na pijaci i kupio jabuke i kruške i igračke...


6. Crtanje
Crtanje je značajno za razvoj kreativnosti.
Crtanje podstiče maštu.
Kroz crteže se može mnogo toga saznati o emocijama deteta.
Crtanje takođe može podstaći i intelektualni razvoj.

Na primer: stavimo neki predmet na sto i kažemo detetu da ga nacrta. Svoj doživljaj i viđenje predmeta dete prenosi na papir. U ovom kontekstu potpuno je nebitno da li crtež liči na zadati predmet (mogu učestvovati i deca koja su još u fazi žvrljanja, bitno je samo da razumeju šta se od njih traži). Zatim bez pomeranja predmeta (i deteta), tražimo da nacrta isti taj predmet, ali kako izgleda sa druge strane. To zahteva da predmet rotira u glavi i zamisli kako nešto izgleda gledajući iz druge perspektive.
Ili drugi primer: Tražimo od deteta da nacrta omiljenu igračku ili bilo šta što je detetu dobro poznato, a trenutno mu nije u vidnom polju. To zahteva da crta na osnovu "slike iz glave", tj. po sećanju.
Treći primer: zadati im da nacrtaju nešto nepostojeće i imaginarno, neki lik iz bajke ili mašte. Tada kreativnost u potpunosti dolazi do izražaja.

7. Muzika
Deca uživaju u proizvođenju zvukova različitim predmetima. Razne zvečke, metalofoni, bubnjevi, daire, ..., samo su neki od instrumenata koje deca obožavaju. Ne moraju imati muzičke instrumente da bi uspešno "muzicirali".
O značaju upoznavanja dece sa ritmom i zvukom, možete pročitati u sjajnom tekstu "Multimedijalne muzičke radionice"  na sajtu Vreme igre.

8. Mini pozorišne predstave
Male kućne pozorišne predstave uz pomoć plišanih igračaka i uz aktivno učešće deteta su odličan način za rešavanje raznih problema i učenje pravilima ponašanja, komunikacije, socijalizacije...Davanje detetu uloge odraslog i onog koji treba da reši neki problem je veoma zabavno i može nam pomoći da vidimo kako određene situacije izgledaju iz dečije perspektive.

9. Pravljenje, kreiranje, recikliranje
Sve su to aktivnosti koje podstiču kreativnost i razvijaju senzorne sposobnosti deteta. Dete neposredno uči o materijalima i predmetima sa kojima radi.

10. Fizička aktivnost
Na ovom spisku, sasvim slučajno na kraju, a verovatno najvažnija aktivnost.
Ovde ću preneti samo deo inervjua Ranka Rajovića, autora knjige "IQ deteta - briga roditelja" :

"Rotacija oko svoje ose aktivira veliki broj neurona, posebno ako se dete samo rotira, jer taj pokret utiče na stimulaciju razvoja sinapsi. Slično je i sa igrom "helikoptera" (roditelj uhvati dete za obe ruke i vrti se zajedno sa njim). Trčanje, preskakanje, dodavanje lopte - aktivnosti su koje stimulišu rad oka (akomodaciju) i time preventivno deluju na neke od poremećaja učenja (dokazano je da neki od oblika disleksije nastaju zbog usporene akomodacije oka). Najobičnije dodavanje lopte od sunđera, prikladne i za dnevnu sobu, razvija akomodaciju, koordinaciju pokreta, hvatanje prstima (važno i za razvoj grafomotorike, koja dodatno utiče na formiranje velikog broja sinapsi). Klikeri razvijaju toliko sposobnosti, da bih tu igru, kao obaveznu, uveo u svim vrtićima. Podsticajno deluje na grafomotoriku i akomodaciju, a prisutne su i apstraktna klasifikacija i serijacija, koje pomažu razvoj matematičkih sposobnosti."


I na kraju, da napomenem da su ovo samo neke od mnogobrojnih aktivnosti za podsticanje razvoja intelektualnih sposobnosti deteta. Važno je reći da se intelektualni razvoj, na sreću, velikom merom dešava i spontano i intuitivno od strane deteta.

Dete svakodnevno dolazi do novih saznanja, naše je da mu obezbedimo podsticajnu sredinu kao i da stimulišemo radoznalost, kreativnost, maštovitost...

недеља, 11. септембар 2011.

Otisci voća i povrća

Crteži nastali otiskivanjem uz pomoć voća i povrća: jabuke, krompira i šargarepe.
Korišćene su poster paint boje. Deca su boje nanosila komadićima sunđera.

Ovo je tehnika koju definitivno vole, ali je primenjujemo kada je mama, tj. ja, raspoložena za dodatno ribanje i sređivanje :-)

Lili: Veseli drugari


Lili je svoje otiske "oživela" docrtavanjem voštanim bojama.


Mili i Ogili u umetničkom zanosu

субота, 10. септембар 2011.

Preporučujemo: Kocke


Često sam u prilici da odgovaram na pitanje koja je to igračka koju bih preporučila za kupovinu (za devojčicu, za dečaka, za dvogodišnjaka, četvorogodišnjaka...).
I nezavisno od pola i uzrasta deteta, odgovor je uvek isti:
KOCKE...
Svejedno da li su mekane, drvene, plastične, uklapajuće, neobičnih oblika ili su to neki konstruktor elementi...


Kocke i kostruktor elementi

Zajedničko im je da su veoma korisne i značajne za kognitivni razvoj deteta, da podspešuju razvoj fine motorike, da razvijaju pažnju i koncentraciju.
Igranjem u paru ili grupi doprinose socijalizaciji.
I što je možda najvažnije, kocke i razni konstruktori na najbolji mogući način podstiču dečiju maštu i kreativnost.



Da li ste znali da  se broj poređanih drvenih kocki u vis koristi kao jedno od merila psiho-motornog razvoja deteta?

четвртак, 1. септембар 2011.

Prvi dan u vrtiću

Za Mili i Ogilija danas je bio prvi dan u vrtiću.
Adaptacija je počela jednočasovnim ostajanjem i protekla je sjajno, bez suza :-)



Kako su uvek raspoloženi za crtanje, kod kuće sam im predložila da crtaju na temu "Kako je bio u vrtiću".
Crteži govore više od reči ;-)


Lili: Vaspitačica i vrtić
Prvi crtež, Lili nam objašnjava:
"Ovo je vrtić i ovo su vaspitačica i njena velika ćerka. Ova vaspitačica dolazi prva i ima ključ u ruci i ona otključava vrata. A ovo ovde (na levoj strani) su semafor i kola i sladoled Smeško. Neko ga je izgubio... Hoćeš da mi kupiš jedan?... Nacrtala sam i sunce i oblake i kišu i mesec...Jaooo, a zaboravila sam dugu!
A ovo su neka slova. A ova mala kućica je od vaspitačice kuća. I travu i ružu sam nacrtala...I ovo je patka sa kojom se Ogili igrao u vrtiću..."
Pitam je koja je to vaspitačica što ima ključ od vrtića.
Kaže: "Pa ne znam, nisam je videla, uvek dođe pre nas".

Lili: Ovako smo se igrali u vrtiću

Lili, drugi crtež:
"Ovo je naš vrtić. Ima dva sprata. I puno prozora. A ovo se mi igramo: Ogili sa patkom, ja sa žutom klackalicom, a Mili igra tenis...nije tenis nego košarku."

Ogili: Igračke i deca

Za Ogilijev crtež bih se zabrinula da nisam posmatrala kako crta sa velikim osmehom. Pomislila bih da je vrtić izazvao konfuziju u njegovoj maloj glavi ;-)
Plave i ljubičaste žvrljotine, pardon, energični pokreti ruke su igračke. Kratke linije i tačke su deca :-)

Mili: Deca i igračke
Gledajući Milin crtež, više nisam sigurna da li sam ga okrenula na pravu stranu, pa se mladoj umetnici izvinjavam ako je okrenut naopačke ;-)
Na njenom crtežu je "puuuno dece" (krugovi) i "puuno igračaka" :-)